روغن صنعتی هیدرولیک چیست ؟

روغن هیدرولیک صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

یکی از مهمترین روغن های صنعتی روغن هیدرولیک می باشد که به منظور انتقال قدرت و حرکت از آن استفاده میشود. روغن های صنعتی هیدرولیک که پایه ای نفتی دارند، در دستگاه های مختلفی از جمله جرثقیل ها، سیستم های هیدرولیک فرمان خودرو و … کاربرد دارند.

روغن هیدرولیک چیست ؟

روغن هیدرولیک روغنی است که از روغن پایه که حاصل استخراج از نفت خام می باشد تولید میشود . در فرایند تولید این روغن ممکن است بسته به نوع روغن از افزودنی هایی در آن استفاده شود. عملکرد روغن هیدرولیک بر پایه فشار و جریال روغن می باشد. زمانی که فشار افزایش پیدا میکند ، جریان رو به کندی می رود و این شرایط با کاهش فشار روغن بالعکس میشود.

در سیستم هایی که با روغن های هیدرولیک سروکار دارند، فشار اهمیت بسیاری دارد، از این رو کاهش فشار ناشی از نشتی میتواند سبب کاهش عملکرد سیستم هیدرولیکی شود و درنتیجه هیدرولیک از کار بیفند.

از این رو درز بندی در سیستم های هیدرولیکی اهمیتی بسیار دارد.

روغن هیدرولیک چه کاربردهایی دارد ؟

روغن های هیدرولیک بسته به مواد افزودنی مورد استفاده در آنها میتوانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند ، از جمله مهمترین کاربردهای روغن های هیدرولیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • انتقال قدرت : در فرایند انتقال قدرت، فشار موجود در سیستم برای انتقال قدرت بسیار مهم است. کاهش فشار سبب کاهش قدرت انتقال داده شده و توقف سیستم میشود.
  • روانکاوی قطعات سیستم : روانکاوی با توجه به ذات روغن های هیدرولیک که برگرفته از روغن های پایه صنعتی می باشد حاصل میشود. در این فرایند به منظور جلوگیری از سایش و ایجاد اصطکاک از روغن های هیدرولیک استفاده میشود. همچنین در چنین شرایطی وقتی از سایش و اصطکاک جلوگیری میشود، در نتیجه شرایط برای جلوگیری از زنگ زدگی سطوح نیز فراهم میشود.
  • جلوگیری و انتقال حرارت بالا سیستم : استفاده از روغن های هیدرولیک در برخی شرایط به منظور انتقال حرارت موجود در سیستم می باشد. با این کار سیستم برای کارکرد بهتر بهینه سازی میشود.

روغن هیدرولیک در چه صنایعی کاربرد دارد ؟

روغن های هیدرولیک در صنایع مختلفی از جمله موارد زیر کاربرد دارند :

  • استفاده از جرثقیل ها
  • استفاده در بالابر ها و آسانسورها
  • استفاده برای فرمان خودرو
  • استفاده در سیستم های ترمز هیدرولیکی
  • استفاده در بیل مکانیکی و دستگاه های مشابه
  • و …

نوع روغن هیدرولیک به کار رفته در دستگاه های مختلف متفاوت می باشد و از این رو روغن باید بر اساس نیاز دستگاه و نوع بیان شده توسط سازنده ی دستگاه انتخاب شود.

استفاده از روغن هیدرولیک در خودرو

چه فاکتورهایی در انتخاب روغن هیدرولیک موثر است ؟

همانطور که اشاره شد، روغن صنعتی هیدرولیک مناسب باید با توجه به نیاز دستگاه خریداری شود، از این رو ویژگی های این نوع روغن هیدرولیک ها میتواند متفاوت باشد. از جمله این ویژگی های میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

– گرانروی :

گرانروی یا ویسکوزیته شناسه ای بسیار مهم در روغن های هیدرولیک است که باید متناسب با دستگاه مد نظر روغنی با گرانروی مشخص تهیه شود.

– تحمل دمایی :

تحمل دمایی در روغن های مختلف با استفاده از افزودنی ها قابل تغییر می باشد. از این رو تحمل دمایی از فاکتورهای مهم در خرید روغن هیدرولیک صنعتی می باشد.

– سازگاری با مواد موجود در دستگاه :

از دیگر مواردی که اهمیت بسیاری در تهیه روغن هیدرولیک دارد، سازگاری روغن با اجزا تشکیل دهنده دستگاه می باشد. برای مثال روغن نباید با پلاستیک ها ، فلزات و … موجود در دستگاه واکنش دهد. از این رو در تولید روغن مناسب برای چنین دستگاه هایی باید از افزودنی های مجاز استفاده شود و در بروشور محصول نیز مواد مورد استفاده قید شود.

– استفاده از مواد افزودنی مجاز :

افزودنی ها میتوانند قابلیت های جدیدی به محصول اضافه کنند، برای مثال با افزودن برخی مواد میتوان روغن هیدرولیکی تولید کرد در مقابل زنگ زدگی و اکسیداسیون مقاومت بالایی داشته باشد (با نام R&O شناخته میشوند) . همچنین میتوان روغن هایی تولید کرد که خواص ضد سایشی داشته باشند ( با نام AW شناخته میشوند) و …

نتیجه گیری :

در این مقاله از وبسایت پتروکیان در مورد روغن هیدرولیک صنعتی و خصوصیات آن مطالبی را بیان کردیم. استفاده از روغن های هیدرولیک در صنایع مرتبط با بالابر ها و جرثقیل ها بسیار مهم می باشد و از این رو کیفیت روغن های تولیدی باید در حد اعلایی باشد . در پایان ذکر این نکته ضروری است که استفاده از روغن هیدرولیک باکیفیت علاوه بر بهبود عملکرد سیستم در افزایش طول عمر قطعات دستگاه نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *