روغن معدنی چیست

روغن معدنی چیست ؟ معرفی انواع روغن معدنی

 

روغن معدنی یکی از محصولات پتروشیمی است که از نفت خام تهیه می شود و کاربرد گسترده ای در صنعت، پزشکی ، محصولات آرایشی و بهداشتی و… دارد. اگر در این حوزه فعالیت می کنید و علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در خصوص روغن معدنی و انواع آن و کاربرد های روغن معدنی کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه طراح گستر پتروکیان همراه باشید.

روغن معدنی چیست؟

روغن معدنی، روغن مینرال، یا مینرال اویل ( Mineral oil) یک نوع روغن صنعتی است که از نظر ویژگی های ظاهری مایعی شفاف ،بی‌رنگ، بی‌بو و سبک است که در پالایش نفت خام، از تقطیر نفت به دست می آید و با روغن‌های گیاهی که معمولاً به منظور استفاده خوراکی تولید میشوند، متفاوت است.

این نوع روغن به‌طور عمده از آلکان‌ها و سیکلوکلان‌هایی تشکیل شده که مربوط به ژلهٔ نفتی هستند و چگالی آن در حدود  8/0 تا 87/0 گرم بر سانتی مترمکعب اسj. مهم ترین ویژگی های این روغن این است که رسانای الکتریکی آن صفر است .به همین دلیل از آن به عنوان یک خنک کننده مهم برای قطعات الکتریکی استفاده شود.

روغن سفید معدنی چیست؟

یکی از مهم ترین روغن های معدنی روغن سفید معدنی می باشد. روغن سفید (white oil ) مایعی بی رنگ و بی بو است که به آن پارافین مایع یا روغن پارافینی نیز گفته می شود و از پالایش پیشرفته روغن پایه مناسب به دست می­آید. از مهم ترین خواص این روغن می توان به روان کنندگی، نرمی و مقاومت در مقابل رطوبت اشاره کرد.

همچنین روغن سفید از نظر شیمیایی و بیولوژیکی پایدار و غیر کومدوژنیک است و از رشد باکتری های بیماری زا جلوگیری می کند. این ویژگی ها روغن های سفید را در بسیاری از صنایع استاندارد می کند. به همین دلیل از آن در پتروشیمی برای تولید لاستیکهای مصنوعی، صنعت تولید مواد آرایشی و بهداشتی ، صنعت پزشکی و داروسازی ، به علت خاصیت غیر فشرده سازی به عنوان روغن هیدرولیک،

به عنوان روغن ترانسفورماتور و… استفاده می شود. لازم به ذکر است این روغن باید در دمای زیر 40 درجه سانتی گراد نگهداری شود و از حرارت، شعله و نور دور نگه داشته شود. گفتنی است قرار گرفتن در معرض این روغن آسیبی به پوست و سیستم تنفسی وارد نمی کند و لی از تماس آن با چشم باید خودداری گردد.

انواع روغن معدنی

روغن پایه ی معدنی به دو دسته ی روغن‌ پارافینیک و نفتنیک تقسیم می شود.

روغن‌‌‌ پارافینیک:

روغن‌های پارافینیکی، هیدروکربن‌های اشباع شده‌ای هستند که از به هم پیوستن هیدروژن و کربن تشکیل می شوند.و در ساخت روان کننده های مورد استفاده در ماشین‌آلات کاربرد دارند.

از مهم ترین ویژگی های این نوع روغن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن پایین
  • نقطه ی اشتعال بالا
  • شاخص گرانروی بالاتر : (گرانروی ، خاصیتی از یک سیال است که سبب مقاومت آن سیال در مقابل حرکت می شود .)
  • نقطه‌ی ریزش بالاتر :   (نقطه ریزش عبارت است از پایین ترین دمایی که وقتی روغن تحت شرایط خاصی بتدریج سرد می شود هنوز جاری است .دانستن نقطه ریزش روغن از لحاظ اینکه در سرما بتوان و یا نتوان روغن را به وسیله پمپ انتقال داد اهمیت دارد .)
  • مقاومت بالا در مقابل اکسید شدن

روغن‌‌‌ نفتنیک

روغن‌‌‌ نفتنیک، هیدروکربن‌های حلقوی سیرشده‌ی یک یا چند حلقه‌ای هستند و هر حلقه می‌تواند دارای ۵ تا ۶ کربن باشد. از این نوع روغن در محدوده‌ی دمایی کم و هنگامی که نقطه‌ی ریزش پایین مورد نیاز باشد، مخصوصاً در ‌روغن‌‌‌ هیدرولیک، روغن سردکنند‌ه، روغن‌های مورد استفاده در ساخت لاستیک، در روانکارهای سیلندر برای موتورهای بزرگ و گریس‌ها استفاده می شود.

از مهم ترین ویژگی های روغن های نفتنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقطه‌ی اشتعال پایین‌تر
  • چگالی نسبتا بالا
  • خاصیت حل‌کنندگی خوب
  • نقطه‌ی ریزش پایین‌تر به دلیل نداشتن واکس
  • مقاومت ضعیف در مقابل اکسیدشدن

کاربرد روغن های معدنی

از مهم ترین کاربرد های روغن های معدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده در تولید وازلین ، موم، شمع ، پارافین و…

2- استفاده برای روغن کاری دستگاه ها و ماشینالات صنعتی

3- استفاده در سطح خارجی پوسته ی میوه های خشک مانند آلو خشک ، کشمش ، مویز و… . این عمل از چسبیدن میوه های خشک به همدیگر جلوگیری می کند و ضمن ایجاد زیبایی ظاهری ، مانع از حجوم حشرات و آفات به میوه های خشک می شود.

4- استفاده در سطح پوست میوه هایی مثل مرکبات

5- استفاده بر روی بعضی از پنیرها به منظور جلوگیری از کپک زدگی یا خشکی و کاهش وزن پنیر

6- استفاده بر روی تخم مرغ ها به منظور جلوگیری از ترک خوردن تخم مرغ ها در سرما

7- تمیز و براق کردن مبلمان چوبی

8- تمیز کردن کفش و لوازم خانگی

9- استفاده در دامپزشکی ( برای درمان انگل گوش حیوانات خانگی، درمان یبوست حیوانات، استفاده برای طیور ، زنبورداری و…)

10- استفاده در صنعت پزشکی ( تجویز به عنوان ملین برای درمان یبوست و استفاده در آزمایشگاه برای کشت سلول)

11- استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی ( ساخت انواع کرم ها و پماد ها برای پوست و مو و پاک کننده های آرایشی )

12- استفاده به عنوان یک خنک کننده مهم برای قطعات الکتریکی مانند کنترل دما و خنک کنندگی فن ماینر ها و حذف صدای آزار دهنده ی فن ماینر ها

13- استفاده در صنعت پلاستیک سازی

نکته قابل اهمیت این است که روغن های معدنی فاقد ارزش غذایی هستند و نباید وارد بدن شوند زیرا ممکن است در جذب ویتامین های A و D که محلول در چربی هستند اختلال ایجاد کنند و حتی ممکن است در اندام های مختلف رسوب کنند. مگر اینکه به عنوان دارو توسط پزشک و در دوز مشخص تجویز شود.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد روغن های معدنی کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. و با توجه به خواص منحصر به فردی که دارند در دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند. شناخت این نوع روغن ها و آشنایی با ویژگی های آنها شما را در انتخاب صحیح یاری خواهد نمود.

ما در  طرح گستر پتروکیان با بهره گیری از قوانین و مشخصه های فنی CFR  روغن سفید معدنی را مطابق با استانداردهای تعیین شده در گرید های متفاوت PTK150، PTK 350 و PTK 500  تولید می نماییم که البته قابلیت تغییر مشخصه های فیزیکی با توجه به نیاز مصرف کنندگان نیز وجود دارد.

2 پاسخ
    • مدیریت سایت
      مدیریت سایت گفته:

      سلام مهرداد عزیز
      این مورد رو باید از تاسیساتی ها تهیه کنی و یا با تولید کننده تماس بگیری چون علاوه بر تزریق روغن جدید ، باید فشار داخل دستگاه هم در نظر گرفته بشه
      پیروز باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *