اسلک وکس چیست

اسلک وکس چیست و انواع آن کدام است ؟

یکی از فراورده های نفتی که در تولید پارافین وکس مورد استفاده قرار می گیرد؛ اسلک وکس است. که 10 تا    30 درصد وزن آن را نفت تشکیل می دهد. این ماده در گذشته به عنوان پسماند به حساب می آمده است اما امروزه در بخش های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و تقاضا برای آن از سوی کشورهای اروپایی بسیار بالاست.

اگر شما هم در این حوزه فعالیت می کنید و علاقمند هستید در خصوص اسلک وکس ، ویژگی ها و کاربرد های آن اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با پتروکیان همراه باشید.

اسلک وکس چیست؟ Slack Wax

اسلک وکس ترکیبی از وکس و 5 تا 30٪ روغن می باشد.این ماده در پالایشگاه از لوبکات که نوعی پسماند نفت خام است تهیه می شود.

در فرایند تولید پارافین جامد، اسلک وکس به عنوان ماده ی اولیه وارد خط تولید می شود. سپس روغن گیری و رنگزدایی شده و به محصول نهایی یعنی پارافین وکس  تبدیل می گردد. روغن بدست آمده در این فرایند نیز تبدیل به محصول دیگری به نام فوتس اویل یا Residue wax می شود که دارای مصارف صنعتی فراوانی می باشد.

اسلک وکس دارای نقطه اشتعال بالای 200 درجه سانتیگراد و نقطه جوش اولیه بالای 280 درجه سانتیگراد است. طبق معیارهای GHS سازمان ملل این محصول قابل اشتعال نیست، اما چون حاوی نفت است مانند سوخت می سوزد. همچنین این ماده  به رنگ زرد یا قهوه ای است و در دمای اتاق نیمه جامد بوده و بهتر است در دمای حدود 80 درجه سانتیگراد و جدا از عوامل اکسید کننده نگهداری شود.

اسلک وکس چگونه تولید می شود؟

اسلک وکس در واقع وکس خامی است که از خنک کردن و تقطیر پارافین فیلتر و پرس شده تولید می شود.فراوری اسلک وکس به این صورت است که ابتدا این محصول در یک محفظه ی گرم و توسط فرآیندی به نام “تعریق” نفت زدایی می شود. به این صورت که با افزایش آهسته دمای وکس جامد، ابتدا قسمت های روغنی با کمترین نقطه ذوب حذف می شوند. سپس وکس با محدوده ذوب متوالی بالاتر و محتویات نفتی کمتر باقی می ماند.. با کامل شدن عملیات تعریق ، باقیمانده Slack Wax و پارافین جامد با نقطه ذوب پایین و نفت کمتر حاصل می شود.

انواع اسلک وکس

Slack Wax تولید شده براساس شیوه سرمایش و تقطیر به دو گرید سبک و سنگین تقسیم می شود.

1- اسلک وکس گرید سبک

گرید سبک اسلک وکس مخلوطی از پارافین وکس و 10 درصد نفت است .این ماده به رنگ زرد یا قهوه ای روشن با بویی ملایم می باشد و نقطه ذوب آن حدود 57 درجه سانتیگراد است و به راحتی ذوب می شود. از اسلک وکس گرید سبک به عنوان ماده اولیه برای ساخت بسیاری از محصولات مانند کبریت ، شمع های بزرگ و… استفاده می شود که مهم ترین آن پارافین وکس است.

این محصول در درام های 180 کیلوگرمی نو یا دست دوم یا مخزن ISO (فلکسی تانک) بسته بندی می شود. گفتنی است در هر کانتینر 20 فوتی 110 بشکه Slack wax قابل بارگیری است و در تانک ISO و فلکسی تانک نیز حدود 20 تن موارد را می توان بارگیری کرد.

2- اسلک وکس گرید سنگین

اسلک وکس سنگین ماده اولیه پارافین وکس است و  نسبت به اسلک وکس سبک تیره تر است. بیشتر از روغن روان کننده بدست می آید که دارای نقطه ذوب تا 68 درجه سانتی گراد می باشد و نیز دارای محتوای روغن تا 35٪ است. از اسلک وکس سنگین در امولسیون وکس، به عنوان چسب و ضد آب در جنگل های مصنوعی ، در محصولات ضد زنگ، در روان کننده های صنعتی، در محافظت پا در برابر  خاک یا چمن استفاده می شود.

این محصول در کیسه های فلزی و پلاستیکی بسته بندی می شود. همچنین ، می توان آن را در بسته سفارشی با اشاره به سفارش مشتری بسته بندی کرد ، مانند جامبوبگ ها وجعبه های کارتنی.

کاربردهای اسلک وکس

کاربرد اسلک وکس

از مهم ترین کاربرد های اسلک وکس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • درتولید انواع پارافین ، وازلین، عایق و برزنت سازی امولوسیون های وکس
  • در ساخت محصولات صنعتی مختلفی چون شمع، جوهر، پولیش،کاغذ کربن
  • به عنوان ماده ی ضد آب و عایق رطوبتی در ساخت محصولاتی مانند کبریت ها و کابل ها، تخته‌های ساختمانی ،جوهرها ، جلادهنده ها ، محصولات محافظ زنگ و عایق های بخار رطوبت ، روان‌کننده‌ها و گریس‌ها، چسب‌ها و درزگیرها، موم‌ها، سوخت‌ها
  • در صنایع نساجی، عایق سازی و پشم شیشه
  • ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی ، عطر ، محصولات مراقبت شخصی و…

 تولید کنندگان اسلک وکس

اسلک وکس در تمام پالایشگاه ها قابل تولید است و در کشور ما نیز به دلیل ساختار پالایشگاهی و همچنین کیفیت مواد نفتی اسلک وکس های مرغوبی تولید می شود که در دنیا شناخته شده است.

قیمت اسلک وکس

قیمت اسلک وکس به عوامل مختلفی چون نوع اسلک وکس ، نوع برند و شرکت تولید کننده ، میزان عرضه و تقاضا و… بستگی دارد.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد اسلک وکس خوراک کارخانه جات پارافین سازی است. و از پارافین ساخته شده با آن در صنایع مختلف شمع سازی ، کبریت سازی ، صنایع نساجی ،چسب سازی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می شود. همچنین اسلک وکس ایران به دلیل استفاده از نفت مرغوب از برند های محبوب در سراسر دنیاست که می توان با فرآوری و صادرات آن ارز آوری خوبی برای کشور ایجاد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *